تبليغاتX
صنایع غذایی

صنایع غذایی

اخبار ،مقالات،مطالعات و مستندات صنایع غذائی

 

 بدينوسيله به اطلاع مي رساند انجمن متخصصين علوم و صنايع غذايي ايران اقدام به برگزاري بازديد از تعدادي از كارخانجات معتبر صنايع غذايي عضو انجمن نموده است .

از علاقه مندان(دانشجويان ، فارغ التحصيلان صنعت غذا) دعوت مي گردد تا براي ثبت نام جهت شركت در اين بازديد ها با شماره تلفن هاي 22717113 و 22702682 (دفتر انجمن متخصصين علوم و صنايع غذايي ايران) تماس حاصل فرمايند.

 

خبرگزاری صنایع غذایی

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه ششم اردیبهشت 1386ساعت 2:10  توسط محسن یحیائی  | 

 معصومه سمنانی

 در ميان همه چيزهايي كه مردمان ايران باستان مي‌خوردند حكمتي بس عظيم نهفته است كه با تحقيقات گسترده محققان امروزي و اثبات ارزش تغذيه‌اي بالاي آنها تنها كاري كه بايد انجام دهيم اين است كه به نشانه احترام به گذشتگانمان، سر تعظيم فرود آوريم و در برابر عظمت آنها سكوت كنيم.

آنچه آنها مي‌خوردند معجوني از انواع گياهان و ميوه‌هاي پرارزشي بود كه شادابي و سلامتي و انرژي آنها را تامين مي‌كرد. اين مسئله در كنار تحرك و فعاليت بدني كافي باعث مي‌شد تا اكثريت آنها از تناسب اندام مناسبي برخوردار بودند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه ششم اردیبهشت 1386ساعت 1:53  توسط محسن یحیائی  | 

  فرنوش صفوی ‌فر

ترکيب «نان و نمک» را حتما شنيده‌ايد. اين نوع ترکيب‌ها در زبان فارسي نشان مي‌دهد نمک در ذهن ما معادل «خورش» و چيزي است که اصل غذايمان را تشکيل مي‌دهد.

 حالا اگر کسي به شما بگويد نمک زيادي در رژيم غذايي مي‌‌تواند کشنده باشد، عکس‌العمل شما چيست؟ خيلي‌ها با شنيدن اين حرف، حس مي‌‌کنند شنيده‌اند «غذا نخور!» اما مطالعات جديد نشان مي‌‌دهد که چه بخواهيم و چه نه، بايد اين نگرش غلوآميزمان را درباره نمک تعديل کنيم.

تاکنون تحقيقات مختلفي نشان داده بود نمک طعام، يا همان سديم کلرايد، عامل مهمي‌‌ در بالا بردن فشار خون است و فشارخون بالا هم مي‌‌تواند باعث بالا رفتن احتمال بيماري‌هاي قلبي باشد. اينها حاصل تحقيقاتي بود که تا به حال انجام شده بود.

اما مطالعه جديد که کار محققان دانشگاه بريگهام انگلستان است، نشان مي‌‌دهد که کم کردن نمک مصرفي در طي 15 سال، مي‌‌تواند خطر بيماري‌هاي قلبي و عروقي را به يک چهارم برساند و خطر مرگ ناشي از بيماري‌هاي قلبي را به يک پنجم.

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه پنجم اردیبهشت 1386ساعت 13:5  توسط محسن یحیائی  | 

 

 سير به درمان عفونت‌هاي تنفسي مثل سرماخوردگي و سرفه‌هاي مزمن كمك مي‌كند.

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از پايگاه خبرري آبزرور؛ سير با وجود  بوي نامطبوعش از گياهان دارويي و غذايي مهم در سراسر جهان به حساب مي‌آيد، مواد موجود در سير به آن خاصيت آنتي بيوتيك مي‌دهد.

 
بنابراين گزارش، ماده موجود در سير از تشكيل كلسترول مضر خون، بروز سرفه، برونشيت و ناراحتيهاي خون بالا جلوگيري مي‌كندو به درمان سرماخوردگي كمك مي كند. علاوه بر این سير انواع باكتري ها و ويروس‌ها و عفونت‌هاي انگلي را از بين مي‌برد و دستگاه ايمني بدن را تقويت می کند.

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه پنجم اردیبهشت 1386ساعت 2:27  توسط محسن یحیائی  | 

  علی ميلانی بناب

 با نفوذ هر چه بیشتر تبعات صنعتی شدن به زندگی روزمره و افزایش مشغله های عمومی خانوار، دیگر تهیه و فرآوری مواد غذایی به وظیفه‌ای تبدیل شده است که بر عهده‌ي صاحبان صنایع غذایی است. بدین ترتیب اکنون کشور ما و حتی دیگر کشورهای درحال توسعه در جایگاهی قرار گرفته‌اند که عمده‌ي مواد غذایی موجود در سبد غذایی خانوارهای آن به صورت صنعتی فرآیند شده‌اند و رفته رفته از درصدی از این مواد که به صورت خام مصرف می شوند کاسته می شود. در حال حاضر در حدود 65 تا 70 درصد مواد غذایی مورد

مصرف خانوارهای شهری به صورت فرآیند شده است. از این رو با نگرشی دقیق به این موضوع این واقعیت کاملاً مشخص است که صنایع غذایی به عنوان جزء لاینفک جوامع توسعه یافته و در حال توسعه هستند. از یک سو با گسترش هر چه بیشتر این صنایع و همچنین تغییرات فرهنگی که به واسطه‌ي ورود تکنولوژی و صنعت از کشورهای صنعتی به کشور های در حال توسعه تحمیل شده است. و از سویی دیگر با توجه به ویژگی‌ها و ملزمات زندگی مدرن، مواد غذایی فرآیند شده مورد استقبال عموم قرار گرفته اند. وجود مواد اولیه مناسب و سیاست‌های راهبردی که افزایش تولیدات زراعی را در پی داشته است و هم‌چنین لزوم توسعه‌ي صنایع تبدیلی برای جلوگیری از تبدیل این مواد به ضایعات، هر چه بیشتر زمینه ساز گسترش صنایع غذایی در ایران است. اما نکته اینجاست که این سیاست‌ها تنها تولید، را مورد حمایت قرار داده اند و کنترل دقیق بر روند تولید چندان مورد توجه نبوده است. به طوری که عموماً استانداردهای اعمال شده بیشتر بر روی فاکتورهای میکروبی و شیمیایی تمرکز داشته اند و غالباً معیاری برای سنجش باقیمانده ارزش مواد غذایی در محصول نهایی وجود نداشته است.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه پنجم اردیبهشت 1386ساعت 1:35  توسط محسن یحیائی  | 

 

بررسي ماندگاري فرآورده ها در بسته بندي با اتمسفر اصلاح شده (MAP)


هدف از اين مقاله آناليز تغييرات پارامترهاي كيفي فرآورده هاي بسته بندي شده در اتمسفر اصلاح شده وابسته به تركيب اصلي مخلوط گازها در بسته بندي است. بادام زميني هاي بسته بندي شده در كيسه هاي ورقه ورقه فلزي به عنوان ماده اي اوليه براي آزمايش استفاده مي شدند. سه نسخه از تركيب اوليه مخلوط گازها كه استفاده 

مي شود عبارت است از: % 1 – 0 O2 (N2% 100 – 99)، O2 % 3 – 1 (N2% 99 – 97) و O2 % 6 – 3
(N2% 99 – 97). آزمون ها طي 13 ماه انبارداري در دوره هاي يك ماهه (4 هفته اي) انجام مي شود. در اين مدت تغييرات پارامترهاي كيفي فرآورده مثل شاخص كل كيفيت حسي (ITSQ)، مقدار اسيد (AV)، مقدار پراكسيد (PV) و محتواي آب تجزيه و تحليل مي شود. آزمون ها مشخص مي كند كه تركيب اوليه مخلوط گازها در بسته بندي يك فاكتور مهم است كه روي تغييرات در پارامترهاي كيفي، به ويژه شاخص كل كيفيت حسي، مقدار اسيد و محتواي آب اثر مي گذارد.

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه پنجم اردیبهشت 1386ساعت 0:53  توسط محسن یحیائی  |